Lot do USA – jak to przeżyć i jak to wygląda?

by Dawid Świętochowski

Lot do USA - lot transatlantycki

Dla wielu osób wybierających się na camp, lot do USA będzie ich pierwszym tak długim lotem. Jest też wiele osób, które będą po raz pierwszy lecieć samolotem. Dlatego też postanowiliśmy napisać ten wpis, aby przedstawić Wam, jak to wszystko wygląda, rozwiać Wasze wątpliwości i obawy oraz przekonać, że wcale nie jest to takie straszne! Wpis został napisany na podstawie lotów liniami Delta, AirFrance i TuiFly (lot czarterowy do Dominikany więcej o naszej przygodzie znajdziecie tutaj. Pasażerowie, samolot jest gotowy do odlotu – lot do USA  czas start!

samolot do USA

PODSTAWOWE INFORMACJE

1.PRZESIADKI

Wyjeżdżając do USA można spotkać się z dwoma opcjami lotu : 

  1. bezpośredni (rzadziej spotykany i droższy),
  2. z jedną lub kilkoma przesiadkami :
  • w przypadku lotów na camp przesiadki najczęściej są w Paryżu, Amsterdamie, Frankfurcie lub Brukseli ),
  • następnie lot odbywa się bezpośrednio do Nowego Jorku,
  • jeśli Waszym miejscem docelowym jest inne miasto niż Nowy Jork, będziecie wtedy mieć jeszcze jedną przesiadkę w Nowym Jorku, 
  • zdarza się, że będziecie w gronie szczęśliwców, którzy będą lecieć bezpośrednio z Polski do USA, jednak do tej pory była to rzadkość. W związku ze zniesieniem wiz, LOT otwiera nową siatkę połączeń z USA, więc możliwe, że lotów bezpośrednich będzie więcej.

2. NA LOTNISKU

Procedura na każdym lotnisku jest taka sama! W skrócie wygląda to tak:
  • nadanie bagażu rejestrowanego w check-in desk w odpowiednim miejscu na lotnisku (znajdziecie numer stanowiska na tablicy odlotów, nie sposób ich nie zauważyć), tam też otrzymujecie kartę pokładową(in. bilet)  na cały lot. Nawet jeśli macie przesiadkę, odprawiacie się tylko raz – w Polsce. Oddajecie bagaż rejestrowany i idziecie dalej,
  • kontrola osobista (bagaż podręczny) – w bagażu nie można przewozić płynów w butelkach większych niż 100ml, 
  • kontrola celna – obowiązkowa sprawdzenie dokumentów przez celnika, przed każdym lotem poza strefę Schengen ( tam, gdzie musicie mieć paszport),
Gdy przejdziecie powyższe kontrole, szukacie swojego gate’u (jest podany na karcie pokładowej i tablicach odlotów), czyli miejsca, z którego będziecie już bezpośrednio wchodzić do swojego samolotu, 
  • kontrola dokumentów przed wejściem do gate’u – ostatnie sprawdzenie kart pokładowych i dokumentów – kontrola ta jest głównie po to, aby upewnić się, że pasażer nie pomylił przez przypadek gate’ów i nie poleci innym samolotem.

3. PRZESIADKA A BAGAŻ REJESTROWANY

  • Jeśli lecicie lotem łączonym (np. Warszawa – Amsterdam – Nowy York) nadając bagaż rejestrowany nie musicie martwić się o to, co dzieje się z nim podczas Waszej podróży. Otrzymujecie jeden bilet na całą trasę i nie przejmujecie się niczym w trakcie przesiadek. Bagaż rejestrowany nadajecie go w Polsce i odbieracie go dopiero w Nowym Yorku . W przypadku przelotu dalej – do innego miasta w USA, musicie odebrać bagaż i odprawić się na nowo!  Jeśli lecicie na camp, będziecie mieć lot łączony.
  • Sprawa się komplikuje jeśli  rezerwujecie lot sami i kupujecie każdy bilet osobno u innych przewoźników, w takim wypadku musicie dobrze dobrać godziny przylotów i wziąć pod uwagę różne warunki losowe (warunki pogodowe, opóźnienia, czas na otrzymanie bagażu , czas z wyjścia z samolotu i inne ), które mogą spowodować, że nie zdążycie na kolejny samolot . Pamiętajcie, że w tym przypadku musicie odebrać  bagaże i odprawiacie się ponownie na każdym lotnisku!

Podsumowując, jeśli :

  1. W Polsce otrzymujecie jedną kartę pokładową na całą podróż ( np. jest napisane Warszawa-Paryż-Nowy Jork) – odbieracie bagaże dopiero w Nowym Jorku,
  2. Otrzymujecie jedną kartę pokładową, na której jest zapisany tylko jeden lot (np. Warszawa-Paryż) – musicie w Paryżu odebrać bagaże i odprawić się na kolejny lot.

PIERWSZY LOT - PIERWSZA PRZESIADKA

  • pierwsza część Waszego lotu z Polski będzie trwała 2 do 3 godziny do Waszego pierwszego miejsca przesiadkowego np. w Paryżu, Brukseli czy Amsterdamu,
  • my lecąc KLM i AIRFRANCE dostaliśmy przekąskę, chipsy, napoje, oraz śniadanie co na tak krótkiej trasie w klasie ekonomicznej jest super! 

DRUGI LOT - LOT DO USA

  • po wylądowaniu na europejskim lotnisku będzie Was czekała jeszcze jednak dodatkowa kontrola – związana z lotem do USA, czyli kontrola paszportów/wiz,
  • jeśli jest to lot łączony, idziecie na kontrolę i następnie czekacie sobie na samolot – spokojnie 2h na przesiadkę wystarczą,
  • z kolei, gdy Wasz lot nie jest łączony, musicie odebrać bagaż, odprawić się na nowo, przejść kontrolę bezpieczeństwa i kontrolę dokumentów. W tym przypadku 2 h to ZA MAŁO!,
  • samolot szerokokadłubowy, który może pomieścić średnio 500 pasażerów,
  • w cenie biletu najczęściej otrzymujecie 2 ciepłe posiłki, nielimitowane napoje (często również darmowy alkohol – musicie dopytać na pokładzie lub sprawdzić wcześniej na stronie przewoźnika),
  • podczas lotu możecie możecie korzystać z Waszych smartfonów, laptopów – w  samolotach coraz częściej jest możliwość wykupienia pakietu internetu, jednak jest to drogie,
  • jeśli widzicie, że są wolne miejsca w samolocie i chcielibyście się przenieść, zapytajcie personel pokładowy o możliwość przesiadki – nie mają z tym problemu i gdy tylko samolot znajdzie się na stałej wysokości będziecie  mogli  się przesiąść.
 
SAMOLOT DELTA
JEDZENIE DELTA
JEDZENIE DELTA

"PAKIET STARTOWY"

Pasażer w trakcie lotu otrzymuje m.in.  :

  • słuchawki,
  • kocyk,
  • poduszka,
  • jedzenie,
  • napoje,
  • opaska na oczy,
  • zatyczki do uszu.

Do dyspozycji będziecie mieli dotykowe monitory, na których będziecie mogli oglądać filmy, bajki, monitorować lot (dokładna lokalizacja, prędkość, temperatura, czas do wylądowania itp.)słuchać muzyki, podcastów czy grać gry

BOJĘ LATAĆ SIĘ SAMOLOTEM CO ROBIĆ ?!

Każdy z nas, w większym lub mniejszym stopniu, obawia/obawiał się lotów (już o długich lotach nie wspominając) i nasze zapewnianie, że transport lotniczy jest najbezpieczniejszym środkiem transportu Was jakoś szczególnie nie pocieszy. Musicie to po prostu przeżyć 🙂
Jedni się w lataniu zakochają, drudzy będą już zawsze odczuwali lekki niepokój związany z lataniem.  Od siebie dodamy jedynie, że prawdopodobieństwo katastrofy lotniczej wynosi 1:2,5 mln ! Poniżej zostawiamy Wam linka do pewnego artykułu, w którym znajdziecie statystyki jak bardzo transport lotniczy jest bezpieczny!

KLIKNIJ TUTAJ

Jeśli natomiast boicie się turbulencji – polecamy Wam świetny kanał na polskim YouTube, który prowadzi Kpt. Dariusz Kulik! Świetny facet-pilot, który pokazuje jak to wszystko wygląda tam w chmurach! Tłumaczy wszystko w bardzo jasny sposób i omawia najważniejsze kwestie związane z lataniem.

Poniżej zostawiamy Wam link do jednego z filmów pana Dariusza.

Jeśli ten wpis był dla Ciebie pomocny zafunduj nam kawkę, będzie nam miło 🙂
Postaw mi kawę na buycoffee.to

You may also like

Leave a Comment